Riihimäellä onnistuttiin uudistamaan kristallimallistoja Antti O. Kolehmainen teki vuonna 1959 diplomityönsä harvinaisten maametallien käytöstä kristallilasin värjäämisessä. Riihimäellä valmistettiin kristallia myös värillisenä, violettina ja keltaisena. Aimo Okkolin suunnitteli ensimmäiset taidelasinsa värillisestä kristallista jo vuonna 1959. Lumpeenkukka on yksi suosituimmista suomalaisista taidelasiesineistä. Okkolin kehitti myös oman syviin leikkaushiontoihin perustuvan tyylinsä heti 1960-luvun alussa. Vaikka Okkolin tunsi paksun hiotun kristallin omimmaksi materiaalikseen hän suunnitteli myös jonkin verran muutakin sarjatuotantoa ja malleja kultasepänliikkeelle.
Aimo Okkolinin asema muiden lasitaiteilijoiden ja muotoilijoiden rinnalla jäi epämääräiseksi. Vaikka hän oli julkisuudessa taiteilija häntä pidettiin päivittäisessä työssä ja jopa palkasta neuvoteltaessa hiojana tai kaivertajana. Stockmannin tavaratalo tilasi 100-vuotisjuhliensa yhteydessä numeroidut sarjat taidelasia nimekkäämiltä lasitaiteilijoilta. Stockmannin taidelasi myynti oli tärkeää kaikille lasitehtaille, ja Aimo Okkolinin kannalta oli merkittävää että häntä arvostettiin taiteilijana. Okkolin ei enää 1970-luvun alussa tehnyt uniikkeja ja prototyyppejä itse . Hän teki vain hiomismerkinnät aihioon ja muut hioivat. Käsityömäisen tuotannon päättyminen 1976 tuli yllätyksenä työntekijöille myös Okkolinille. Hän oli jäänyt sairaseläkkeelle jo1974 mutta työskenteli freelancepohjalta edelleen.
Riihimäen käsityömäisen valmistuksen päätyttyä Okkolin suunnitteli muutaman mallin Studiolasille ja Kristallimalleja Nuutajärven lasitehtaalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti