TIMO SARPANEVA

Timo Sarpaneva valmistui Taideteollisuuskeskuskoulusta vuonna 1948 graafikoksi. Sarpaneva oli Ahlströmin palveluksessa somistajana. Iittalan taiteilija ja suunnittelija vuodesta 1951.
Timo Sarpaneva nousi muotoilun palkituksi huippunimeksi heti 1950-luvun alussa. Milanon triennaalissa 1954 hänet palkittiin Grand Prix -palkinnolla. Sarpanevan Orkidea valittiin amerikkalaisessa House Beautiful - aikakauslehdessä yhdeksi vuoden kauneimmista esineistä. Lansetti- ja Orkidea- sarjan taidelasit vaativat epäsymmetristä lasinpuhallusta ja tehtaalla kehitettyä tikkuilmatekniikkaa. Sarpanevaa inspiroivat aina uudenlaiset lasinpuhalluksen mahdollisuudet ja hän oli niitä myös itse kehittämässä. Sarpaneva sai myös lasituotannostaan Grand Prix - palkinnon 1957 triennaalissa. Hän toimi myös suomen osaston arkkitehtinä ja sai myös näyttelyarkkitehtuuristaan Grand Prix - palkinnon. Lunning - palkinnon hän sai vuonna 1955. 
Timo Sarpaneva loi vuonna 1956 laajan sarjan i-lasia. Sarjassa oli kauniita ja vähäeleisiä vateja ja maljoja joissa oli pääpaino kauniissa ja hillityssä värilasin sävyissä ja raidoituksissa. Sarjaa luonnehdittiin käyttölasin ja taidelasin yhdistelmäksi.
Sarpaneva suunnitteli pienen punaisen i-merkin tätä sarjaa varten. Merkki otettiin käyttöön vähitellen myös muuhun Iittalan tuotantoon. Timo Sarpaneva suunnitteli myös jo ensimmäiseen i-lasikokoelmaan tikkupuhallettuja värireunaesineitä muun muassa Milanon triennaaliin Nukkuva lintu -lasiveistokset.
Vuonna 1964 hän kehitti Finlandia, sarjan puumuottiin kiinnipuhallettuja esineitä. Finlandia poikkesi aikaisemmasta tuotannosta ja sai näin paljon myönteistä huomiota. Jäämäisestä pinnasta tuli vuosiksi Iittalan tavaramerkki, niin Sarpanevan kuin Wirkkalankin muotoilemana.
Sarpaneva suunnitteli myös monia tunnettuja lasistoja kuten sileäpintaisen Pisaranrenkaan vuonna 1963, sekä rosolasisen Senaatorin vuonna 1968 sekä Kekkerit vuonna1970. 
Festivo-kynttilänjalan Sarpaneva suunnitteli 1966. Festivo on Wirkkalan Ultima Thulen ohella ainoita rosolasisia esineitä, jotka ovat suosittuja nykyäänkin.
Jurmo ja Arkipelago sarjat syntyivät 1970- luvun lopulla. Claritas-taidelasiesineet syntyivät Iittalan lasitehtaalla 1984, aluksi koulutuskäyttöön. Iittala oli koneistanut tuotantoaan eivätkä puhaltajat tainneet taidelasin tekemistä entiseen tapaan. Claritas-lasiveistoksissa lasinpuhallustekniikka on viety pitkälle. 1980-luvulta eteenpäin on Iittalassa toteutettu monia Sarpanevan suurikokoisia veistoksia mm. Lasiaika-sarjan veistoksia. Viimeisin Sarpanevan suunnittelema lasisto valittiin presidentin uuden virka-asunnon lasistoksi. 
Timo Sarpaneva on muotoillut myös muita materiaaleja tekstiilistä teräkseen. Posliinia saksalaiselle Rosenthalille,  lasia italialaiselle Veninille. Sarpaneva on suunnitellut myös kankaita Tampellalle joista kuuluisimpia ovat Ambiente-nimellä kulkevat kankaat. Rosenlewin valurautapata on otettu Iittalan uustuotantoon.
Timo Sarpaneva on painottanut, että kaiken hänen suunnittelutyönsä lähtökohtana on vapaa taide.

Crocus-maljakko kuuluu Sarpanevan puumuottiin puhallettuihin maljakoihin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti